Om verksamheten
Vi skapar ett hem med livskvalitet i fokus där våra boende styr och formar verksamheten. Vi vill att alla som bor hos oss ska få leva ett värdigt liv och känna välbefinnande utifrån sina egna förutsättningar. Därför utgår allt vi gör från varje boendes behov och önskemål. I vårt arbete ger vi omvårdnad, social omsorg och skapar känsla av livskvalitet. Vi sprider glädje, värme och omtanke.
Demensakademin
Villa Agadir är certifierat enligt Demensakademin, ett koncept för personcentrerad vård och omsorg vid demenssjukdom som bland annat innehåller utbildning och vägledning för medarbetare samt stöd till närstående.
Platser
Är du intresserad av att bo på Villa Agadir? Praktisk information om hur du söker plats på äldreboenden hittar du här på Vardaga.se.
Vill du veta mer om hur det är att bo hos oss?
Läs mer om vår äldreomsorg och vårt koncept Den goda dagen.
Om boendet
I september 2012 invigdes Villa Agadir, ett nytt äldreboende som drivs i egen regi. Vi finns i nybyggda, vackert inredda lokaler vid det natursköna Dalenumområdet på Lidingö. Villa Agadir består av 54 lägenheter fördelade på tre våningsplan med gemensamma utrymmen som vardagsrum, festsal och stora härliga balkonger.
Utanför Villa Agadir finns vackra promenadstråk och en trädgårdsanläggning med växthus och flera sittgrupper.
Din egen lägenhet är 30 kvadratmeter och utrustad med trinettkök med kylskåp och garderober. Badrummet är stort och handikappanpassat och har dusch. Trygghetslarm och rörelselarm finns för den som behöver och önskar. Lägenheten har en höj- och sänkbar säng, i övrigt möblerar du med dina egna möbler och personliga saker.
I hela inredningen finns en röd medveten tråd där det vackra och funktionella går hand i hand. Färger och inredningsdetaljer har sin grund i forskning och är evidensanpassade till det åldrande ögat för att underlätta för personer med demenssjukdom att orientera sig på boendet.
Villa Agadir ligger i ett trivsamt nybyggt bostadsområde i Dalenum på Lidingö. Lidingöbanan från Ropsten tar knappt 10 minuter och stannar vid station AGA. Därifrån är det cirka 5 minuters promenad till Villa Agadir. Bilparkering finns i anslutning till boendet. Det finns butiker i närområdet. Vi hjälper dig med kontakt med frisör, fotvård och liknande när du behöver det.
Aktiviteter
Aktiviteter är en viktig del av din omvårdnad. Du väljer själv vilka du vill delta i, utifrån intresse och vad du orkar. Vi önskar fylla Villa Agadir med små och stora händelser som ger dig en känsla av livskvalitet. Alla de aktiviteter och händelser vi ordnar på Villa Agadir är utifrån de önskemål som framförs av dem som bör här. Låt oss veta om du har någon egen idé eller önskemål om vad du skulle vilja göra.
Ta del av vår veckoplanering och månadsplanering och se om du hittar något som tilltalar dig. Vecko- och månadsplanering delas ut till alla boende och sätts upp på anslagstavlorna.
Vi tar gärna promenader i de fina omgivningarna. Till vattnet är det bara en kort promenad på cirka 10 minuter. I vår trädgård kan du njuta av blommor, dofter och vind i håret, sitta ner i syrenbersån eller under pergolan. I växthuset odlar vi grönsaker och frukt och välkomnar både din hjälp och ditt sällskap. Vi har även en träningslokal där det hålls gymnastikgrupper och Qigong.
Varje vecka erbjuds du en timme fria aktivitet tillsammans med din kontaktman på tu man hand, då du själv styr innehållet. Kanske vill du komma iväg och handla i någon butik, få massage eller bara sitta i lugn och ro och prata en stund.
På helgerna får vi mycket uppskattade besök av ungdomar från Ung Omsorg som bakar, samtalar, spelar spel och umgås och sätter extra guldkant på tillvaron för våra boende.
Närstående och anhöriga
Din familj och dina vänner är naturligtvis alltid välkomna att hälsa på dig. Dina nära är också välkomna att delta vid våra närståendeträffar. Här diskuterar vi saker som kost, omvårdnad, aktiviteter och boendemiljö. Dina nära får information om vad som händer på boendet och kan ställa frågor. Vi tar också gärna emot synpunkter, önskemål och förslag. Tider för närståendeträffarna lämnas ut i god tid.
Mat och dryck
Mat är en av livets höjdpunkter. I Vardaga är det viktigt att våra boende får äta i en lugn och trevlig miljö. För äldre är det extra viktigt att maten håller hög kvalitet, att den är näringstät, vällagad och smakrik för att ge den näring som behövs. Vi serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Vid behov erbjuder vi alternativa rätter till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serverar vi ofta en god dessert. Vid helger och högtider dukar vi extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl. Kaffe och frukt finns när du vill ha. Maten tillreds på avdelningarna och vi bakar ofta.
Vård och omsorg
Vardagas mål är att erbjuda bästa möjliga vård och omsorg för dig som bor hos oss. Genom vårt helhetskoncept för äldreomsorg, Den goda dagen ger vi våra boende en individanpassad omsorg som bygger på omtanke, integritet och valfrihet. Vi utgår från var och ens behov, ser till det friska och stärker den boendes identitet och självständighet. De små detaljerna är viktiga för att varje dag ska bli en riktigt god dag. Du som bor hos oss är gammal nog att bestämma själv och boendet är i första hand ditt hem, inte vår arbetsplats.
Personal
Omvårdnadspersonal finns på plats dygnet runt, utanför din dörr, för din trygghet skull. Alla har relevant utbildning inom vård- och omsorg och talar svenska. Vi har även medarbetare med ursprung i olika länder och som talar flera olika språk.
Sjuksköterska finns i verksamheten måndag-fredag kl. 07:00-19:00 och kl. 07-17 lördag, söndag och röda dagar. Övrig tid finns sjuksköterska tillgänglig och kommer ut vid behov när personalen kontaktar dem.
Vi arbetar för att du så långt som möjligt kan fortsätta att använda din egen förmåga i vardagliga aktiviteter. Vi erbjuder tillgång till sjukgymnast och arbetsterapeut som hjälper till om du behöver tekniska hjälpmedel, som exempelvis rullstol. Rehabpersonalen arbetar tillsammans med vår personal enligt ett rehabiliterande förhållningssätt. Det innebär att de instruerar vår personal hur de kan hjälpa dig att leva ett så aktivt vardagsliv som möjligt. Sjukgymnast och arbetsterapeut stöttar även vid träning vid akut skada.
Våra medarbetare genomgår kontinuerligt Vardagas interna utbildningar inom bland annat demensvård, mat och måltider, hygien samt etik och bemötande.
När du flyttar in hos oss får du också en egen kontaktman bland medarbetarna. Kontaktmannen ansvarar för att dina behov och önskemål framkommer i den individuella omvårdnadsplan som upprättas mellan dig och oss medarbetare.
Ansvarig på boendet är vår verksamhetschef. Avdelningsansvariga är våra gruppchefer, som är nära verksamheten. Kollektivavtal är tecknade genom arbetsgivarförbundet Vårdföretagarna och fackförbunden Vision och Kommunal.
Kvalitet
Kvalitet skapas i mötet med varje individ. Vardagas ledningssystem för kvalitet, Qualimax, är byggt för att ständigt förbättra kvaliteten utifrån de boendes perspektiv, önskemål och behov. Detta är utgångspunkten för de olika kvalitetsmätningar som vi genomför. Mätningar sker genom exempelvis enkäter, egenkontroller, avvikelsehantering och kvalitetstillsyner. För att ge våra medarbetare stöd i kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöarbetet krävs fungerande strukturer och rutiner. Det ger trygghet i mötet med omsorgstagare och närstående. Vi sätter tydliga kvalitetsmål och leder, styr och följer upp kvaliteten i verksamheten kontinuerligt och med månatliga avstämningar med samtliga chefer.