Nyheter

Vardaga välkomnar nya serviceassistenter i Helsingborg!

Vardagas nya serviceassistenter välkomnas i Helsingborg av verksamhetschef med ett glas bubbel

Vardaga bidrar till integrationen av nyanlända – och frigör samtidigt tid för undersköterskorna. I fredags utexaminerades drygt 20 nya serviceassistenter i Helsingborg som redan i dag måndag har påbörjat sina anställningar på något av Vardagas fyra äldreboenden i staden.

– Jag är jättelycklig att börja på Lussebäcksgården. Där ska jag jobba ett år och sedan vill jag utbilda mig till sjuksköterska, säger Mounira Habib, 23 år från Syrien, där hon sitter med ett glas alkoholfritt bubbel i handen vid den festliga ceremonin som i fredags uppmärksammade serviceassistenternas examen.

De nya serviceassistenterna bjöds på klassisk svensk festtårta, och därefter bjöd de tillbaka i form av mat från sina hemländer.

Runt bordet finns hennes kurskollegor, drygt 20 personer – både kvinnor och män – som tillsammans har gått den tre månader långa utbildningen till serviceassistent. Kursmoment har bland annat varit ergonomi, städning, livsmedelshygien och vårdsvenska, och redan efter helgen – i dag måndag – gör de sin första arbetsdag på något av Vardagas fyra äldreboenden i Helsingborg: Lussebäcksgården, Pålsjö Park, Jordbodalen och Ragnvallagården. Dessutom tar Bäckagården i Ängelholm emot serviceassistenter.

– Vi har klätt på våra serviceassistenter det man behöver för att jobba på ett äldreboende, men som det inte krävs undersköterskekompetens för. Våra serviceassistenter kan till exempel hjälpa till med städning, tvätt och mathantering, förklarar Camilla Persson, verksamhetschef på Lussebäcksgården, som tillsammans med representanter från övriga Vardaga-boenden i Helsingborg också närvarar vid examensceremonin.

Efter tårta och tal passar några verksamhetschefer på att låta de nya serviceassistenterna skriva på sina anställningsavtal.  De handlar om heltidsanställningar under ett år, med möjlighet att fortsätta studera svenska med bibehållen lön. Målet är att de därefter ska gå vidare till anställningar på något av Vardags nya äldreboenden som byggs runt om i Skåne. Bakom satsningen, och den specialutformade utbildningen, står Vardaga, Arbetsförmedlingens EU-finansierade projekt Syskom – som verkar för att nyanländas ska få jobb – och utbildningsföretaget Lernia.

Camilla Persson, verksamhetschef på Lussebäcksgården, går igenom anställningsavtalet med Hanan Alsaed, serviceassistent.

Och för att platsa som serviceassistent krävs stort engagemang. I augusti valdes gruppen ut vid ett rekryteringstillfälle hos Arbetsförmedlingen, där de blivande serviceassistenterna under speed-dating-liknande former träffade representanter från Vardaga som värderade deras vilja att lära nytt och intresse för omvårdnad och äldre.

– Vi sökte personer som ville ta den här chansen som en språngbräda ut i arbetslivet. Kunskaper i svenska var inte det primära – det lär man sig. Snarare ville vi se hjärta och intresse, säger Låtta Gustavsson, gruppchef på Lussebäcksgården.

Före utbildningen var deltagarna också på en tre dagar lång praktik för att säkerställa att jobb på äldreboende var något som skulle passa dem. Nu väntar ett spännande arbete och till sitt stöd har serviceassistenterna varsin handledare på boendena.

Mohammed Hamad, som jobbat med kundtjänst och som säljare innan han kom till Sverige från Syrien, har uppskattat utbildningen till serviceassistent och ser fram emot att börja på Vardaga.

– Det är ett bra sätt att få jobb och träffa mycket folk och lära känna svenskar, säger han.

De fyra äldreboendena är också glada och tacksamma att ta emot serviceassistenterna.

– De här personerna har jättestora framtidsdrömmar och det är så roligt att de kommer till oss, säger Låtta Gustavsson.

Även i Malmö har nyligen 14 serviceassistenter utexaminerats.

Stora bilden ovan föreställer gänget från äldreboendet Lussebäcksgården. Från vänster: Låtta Gustavsson, gruppchef,  Mohammed Hamad, serviceassistent, Mounira Habib, serviceassistent, Scovia Nabawesi Norén, serviceassistent, och Camilla Persson, verksamhetschef. Nedre raden: Hanan Alsaed, serviceassistent.