Medarbetare i blå rock lutar sig över boende som sitter i fåtölj vid bord med kaffekopp

Fortsatt höga resultat för Vardaga i årets brukarundersökning

De boende på Vardagas äldreboenden är fortsatt nöjda med omsorgen. Det visar Socialstyrelsens brukarundersökning för 2025. Även hemtjänsten uppvisar mycket goda resultat.

Varje år genomför Socialstyrelsen en omfattande brukarundersökning till personer över 65 år som bor på äldreboende eller har hemtjänst.

En viktig fråga i undersökningen är Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med ditt äldreboende? Här svarar 79,6 procent av de boende att de är nöjda. Det är ett bättre resultat än genomsnittet för både kommunala och privata äldreboenden. På åtta av Vardagas boenden uppger dessutom alla boende att de är nöjda med sin omsorg – ett resultat som visar 100 procents nöjdhet.

Inom Vardagas hemtjänst är den totala nöjdheten ännu högre – 86 procent svarar att de är nöjda.

Gott bemötande från personalen

Undersökningen visar vidare att de boende hos Vardaga också är mycket nöjda med det bemötande de får. 92,9 procent svarar att personalen brukar bemöta dem på ett bra sätt. Också detta är över genomsnittet samtliga äldreboenden.

– Det är glädjande att våra boende och hemtjänstkunder fortsätter att vara nöjda med oss i Vardaga år efter år. Vi har en fantastisk personal som verkligen förtjänar ett gott betyg. Resultaten är också en viktig del av vårt förbättringsarbete och används för att ytterligare utveckla verksamheterna, säger Susanne Sjöberg, affärsområdeschef för Vardaga.

Aktiviteter viktig del av dagen

Även de aktiviteter som anordnas på Vardagas boenden får högre betyg än genomsnittet, 68,2 procent jämför med snittet på 59,3.

– Aktiviteter är en viktig del i vardagen och vi har under de senaste åren satsat på att utveckla vårt aktivitetsutbud. Bland annat har vi tagit fram en utbildning för aktivitetsansvarig/aktivitetspedagog, som ska finnas på alla våra boenden. Det finns ett otroligt engagemang och kreativitet i att ordna både gemensamma och enskilda aktiviteter utifrån våra boendes önskemål, säger Susanne Sjöberg.

Öppen redovisning av resultaten

På varje Vardagaboendes hemsida redovisas resultaten i diagramform från fyra parametrar i brukarundersökningen: total nöjdhet, bemötande, mat och måltider samt aktiviteter.

Vardagas profilerade boenden inom yngre demens deltar inte i undersökningen, eftersom den riktar sig till personer över 65 år. De finns däremot med i Vardagas egen boende- och närståendeundersökning, som genomförs varje vår och höst.