Om verksamheten
Kanalgårdens äldreboende är beläget vid Göta kanal strax utanför Linköping och erbjuder trivsamma lägenheter, många med balkong eller uteplats. Den vackra omgivningen ger goda möjligheter till rekreation.
Att utgå från det friska
Vi på Vardaga vill vara med och bidra till ett bättre och friskare liv för våra boende på Kanalgården. Även hos den som är sjuk finns det alltid något friskt att utgå från.
I huset arbetar engagerade och kompetenta undersköterskor. Vi arbetar utifrån ledorden omtänksamhet, professionalism, engagemang och nytänkande. Tillsammans med vår erfarenhet gör det att du kan förvänta dig god kvalitet och omsorg.
Kanalgårdens äldreboende drivs på entreprenad av Vardaga med Linköpings kommun som uppdragsgivare. För mer information om Linköpings kommun se www.linkoping.se.
Platser
Är du intresserad av att bo på Kanalgårdens äldreboende? Praktisk information om hur du söker plats på äldreboenden hittar du här på Vardaga.se.
Vill du veta mer om hur det är att bo hos oss?
Läs mer om vårt äldreomsorg och vårt koncept Den goda dagen.
Om boendet
Våra lägenheter är mycket trivsamma och har alla egna uteplatser. Ett stenkast från boendet ligger sjön Roxen, och ännu närmare hittar du Göta Kanal. Bergs slussar är kanalens största sevärdhet och erbjuder en fantastisk upplevelse med slussning och slusstrappa. I närområdet finns det även restauranger, caféer, och golfbana
Aktiviteter
Vi erbjuder ett smörgåsbord av varierande aktiviteter. Utbudet anslås regelbundet vid entrén. Aktiviteterna är både i grupp och individuellt. Ett axplock av vad som erbjuds är: Sång och musik, gymnastik, bingo, högläsning, tipspromenader, samt herr- och damklubb.
Närstående och anhöriga
Din familj och dina vänner är naturligtvis alltid välkomna att hälsa på dig. Dina nära är också välkomna att delta vid våra närståendeträffar. Här diskuterar vi saker som kost, omvårdnad, aktiviteter och boendemiljö. Dina nära får information om vad som händer på boendet och kan ställa frågor. Vi tar också gärna emot synpunkter, önskemål och förslag. Tider för närståendeträffarna lämnas ut i god tid.
Mat och dryck
Mat är en av livets höjdpunkter. I Vardaga är det viktigt att våra boende får äta i en lugn och trevlig miljö. För äldre är det extra viktigt att maten håller hög kvalitet, att den är näringstät, vällagad och smakrik för att ge den näring som behövs. Vi serverar frukost, lunch, middag, mellanmål och nattmål om så önskas. Vid behov erbjuder vi alternativa rätter till lunch och middag. Som avslutning på lunchen serverar vi ofta en god dessert. Vid helger och högtider dukar vi extra fint och erbjuder en trerätters meny med ett glas vin eller öl. Kaffe och frukt finns när du vill ha. Maten tillreds på avdelningarna och vi bakar ofta.
Vård och omsorg
Vi på Vardaga vill vara med och bidra till ett bättre och friskare liv för våra boende på Kanalgården. Fast man är sjuk så finns det alltid något friskt att utgå från.
När du flyttar in till oss bjuder vi in till ett välkomstsamtal och du får en egen kontaktman. Tillsammans upprättar vi en genomförandeplan som kan ses som en överenskommelse om hur du önskar att din vård och omsorg ska utföras. Det är viktigt för oss att du som boende själv är med och bestämmer.
Sjuksköterska finns att tillgå dygnet runt och på vardagar arbetar arbetsterapeut, sjukgymnast i verksamheten. I huset arbetar engagerade och kompetenta undersköterskor.
Personal
På boendet finns en verksamhetschef, verksamhetskoordinator, omvårdnadspersonal som till merparten består av av undersköterskor samt sjuksköterska (vardagar, dagtid). På jourtid finns joursjuksköterska. HSL-organisationen bistår även verksamheten med rehabpersonal. Vad gäller förskrivning av hjälpmedel till enskilda etcetera sker detta av kommunens arbetsterapeut. Läkare finns att tillgå via vårdcentral, bland annat vid veckovis rond samt vid behov.
Kvalitet
Vardaga har ett uppdrag att vara en kvalitetsaktör. Genom att hela tiden utveckla och förbättra oss skapar vi förutsättningar för att erbjuda bästa möjliga insatser. Vårt arbete utgår från evidensbaserad praktik, det vill säga en kombination av bästa tillgängliga kunskap, dina önskemål och förutsättningar liksom en hög grad av professionalitet.
Vi har gjort stora satsningar för att höja den grundläggande kunskapsnivån. Syftet är att ge dig den bästa omsorgen och servicen.
Satsningen innebär att alla medarbetare ska gå en utbildning som ger dem verktyg och kunskap för att kunna ge dig den bästa omsorgen och servicen utifrån dina behov och förutsättningar. Utbildningen fokuserar bland annat på hur vi utgår från det friska hos dig och personcentrerat liksom rehabiliterande och motiverande.