Två boende och en personal fikar tillsammans på Vardagas äldreboende

Fortsatt goda resultat för Vardaga i årets brukarundersökning

Boende på Vardagas äldreboenden blir allt nöjdare med den omsorg de får. Det visar resultaten från Socialstyrelsen brukarundersökning 2024. Av de som deltog i årets undersökning svarade 79,8 procent av omsorgstagarna hos Vardaga att de är nöjda med omsorgen.

Socialstyrelsens årliga brukarundersökning inom äldreomsorgen ger omsorgstagare möjlighet att dela med sig av sina upplevelser av sitt boende. Mellan 2022 och 2023 tog vi ett stort kliv och har lyckats behålla dessa höga nivåer. Resultatet överstiger genomsnittet för både privata och offentliga aktörer.

En viktig fråga i undersökningen är Hur nöjd eller missnöjd är du sammantaget med ditt äldreboende? Här har nöjdheten i Vardaga totalt ökat från 79,5 procent till 79,8 procent jämfört med i fjol. Det är ett resultat som överstiger genomsnittet för både privata och offentliga aktörer.

Undersökningen visar vidare att de boende hos Vardaga också är allt nöjdare med det bemötande de får, samt med de aktiviteter som erbjuds på äldreboendet.

Konkreta förbättringar baserade på omsorgstagarnas feedback

– Vi värdesätter våra omsorgstagares feedback högt och arbetar aktivt med att omsätta synpunkterna till konkreta förbättringsåtgärder. Genom handlingsplaner baserade på både Socialstyrelsens och våra egna brukarundersökningar, säkerställer vi att kvaliteten i våra verksamheter ständigt utvecklas, säger Susanne Sjöberg, affärsområdeschef Vardaga.

De Vardagaboenden som är inriktade på yngre demens ingår inte i Socialstyrelsens brukarundersökning, eftersom enkäten enbart går ut till personer över 65 år.

På varje äldreboendes och hemtjänsts hemsida kan du se vilket betyg de fått på viktiga parametrar i brukarundersökningen.

Två boende och en personal fikar tillsammans på Vardagas äldreboende

Sju Vardagaboenden med 100% nöjda boende

100% nöjda kunder har också Vardagas Hemtjänst Södermalm, Team Mosebacke.