Att skapa glädje, trygghet och att se varje människa är det viktigaste i jobbet för Valentin ”Valle” Kadjo, som arbetar i Vardagas hemtjänstteam på Östermalm.
˗ Det är ett bra jobb att hjälpa andra, hemtjänsten är jätteviktig, säger han
Valle har arbetat fem år inom hemtjänsten, ett jobb som han verkligen älskar och brinner för.
˗ Jag tänkte bli läkare, men det blev inte så. Jag har arbetat på sjukhus och äldreboende innan jag började i hemtjänsten. Jag trivs jättebra, både med chefer, arbetskamrater och kunder. Fast jag tycker inte om ordet ”kunder”, det låter som på ICA. Jag brukar kalla dem för patienter, de kan inte vara på sjukhus men behöver vård och omsorg i sitt hem. Hemtjänsten är alltså en viktig del i vården, menar Valle.
Relationer och trygghet
Att bygga en relation till sina kunder/patienter och skapa trygghet är viktigt för Valle.
˗ Jag tänker, att jag vill ge dem lika god omsorg som om de vore mina föräldrar. Ibland frågar jag om jag får kalla dem mamma och pappa, säger han halvt på skämt och bjuder på ett skratt.
Glädje och skratt är minst lika viktiga delar i jobbet som alla de praktiska sakerna som Valle hjälper till med.
˗ En vanlig dag på jobbet hjälper jag till med allt möjligt och det ser olika ut från kund till kund. Det kan vara dusch, städning, handla, avlastning, sitta och prata, laga mat och mata den som behöver det. Vi måste se varje människa, vad den behöver och ta hand om den.
˗ Det bästa med jobbet är att få vara med kunderna, hjälpa dem, fika och gå en promenad och se att de blir glada. Vissa har inga barn eller vänner, så du som hemtjänstmedarbetare är så viktig för dem och den glädje det ger är det bästa för mig.
Inget enkelt jobb
Valle understryker att jobbet i hemtjänsten verkligen inte är så enkelt som många tror.
˗ Det gäller att jobba med hjärtat, inte bara för lönen. En del tror att arbetet i hemtjänsten bara är att komma hem till någon och dricka kaffe och sen ut igen. Det är fel inställning. Hemtjänst är ett jätteviktigt jobb, både för våra äldre och för dig själv, det är ett bra jobb att hjälpa andra. Vi är viktiga för dem och de för oss.
Självklart bjuder jobbet ibland på utmaningar.
˗ Om en kund är blir upprörd och aggressiv, kanske på grund av demenssjukdom, brukar jag gå ut en stund och sedan komma tillbaka och ringa på igen. Då brukar det ha lugnat sig. Det är ingen idé att tjafsa, man måste alltid vara professionell. Man ska lämna sina egna problem utanför dörren och ha en positiv inställning, att vara negativ fungerar inte. En annan utmaning kan vara tiden. Vi är kundens extra hand, vi ska se till att allt som ska göras är gjort innan vi går. Jag stannar gärna fem eller tio minuter extra, och då är det viktigt att inte visa om du är sen, utan vara lugn och inte stressa.
I vårt samtal återkommer Valle ofta till ordet trygghet.
˗ Som hemtjänstmedarbetare besöker du människor i deras hem. Du ska bete dig en besökare och visa respekt. Du ska skapa trygghet och visa att du går att lita på, det är helt grundläggande för att relationen ska fungera. De har ingen annan som tar hand om dem och då måste de kunna lita på oss och känna sig trygga, avslutar han.
Vill du veta mer om Vardagas hemtjänst?
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer: 08-578 700 00
Vi berättar gärna mer om vårt hemtjänsterbjudande på ett förutsättningslöst möte. Antingen digitalt eller hemma hos dig.
Vardaga erbjuder också hushållsnära tjänster
Har du inte fått ett biståndsbeslut från kommunen för hemtjänst? Då kan du köpa dina egna hushållsnära tjänster med ett förmånligt RUT-avdrag. Du kan också köpa hushållsnära tjänster som tillägg utöver din hemtjänst.