Nyheter

Ulla har lång erfarenhet av hjälp från hemtjänsten

Ulla sitter i sitt vardagsrum med svart tröja och glasögon med svarta bågar

Ulla Lennman är rullstolsburen och har haft hemtjänst i 20 år. Nu får hon hjälp av Vardaga Östermalms hemtjänstteam sedan några år, efter att ha testat andra utförare tidigare.

Ulla bor i anslutning till köpcentret Fältöversten på Östermalm i Stockholm i en ljus och trevlig lägenhet.

˗ Jag har bott här i 51 år, sedan huset var nybyggt. Lägenheten var handikappanpassad med bredare dörröppningar och lägre höjd på arbetsbänkar redan då jag flyttade in, vilket var bra, berättar Ulla. Under sitt yrkesverksamma liv arbetade hon på SVT, först som klippare, sedan som produktionschef för Barn och unga samt projektledare för Kultur.

Hemtjänst flera gånger om dagen

Hemtjänsten kommer till Ulla flera gånger per dag. Hon får hjälp på morgonen med komma upp ur sängen och göra sig i ordning, vid lunch- och middagstid med toalettbesök samt med läggning på kvällen. Idag är det Valle från Vardagas Östermalmsteam som är på plats för lunchbesöket när vi hälsar på. Ulla fixar kaffe och Valle har köpt fikabröd. De känner varandra väl och har en varm och skämtsam samtalston.

Ulla har trygghetslarm, som hon haft länge, redan innan hon fick hemtjänst.

˗ Det fungerar väldigt bra, jag har använt det några nätter när jag behövt komma till sjukhus. Hemtjänsten kommer snabbt. De ser till att man får med sig de saker till sjukhuset som man behöver, glasögonen till exempel, säger Ulla med ett leende och rättar till sina snygga och moderna glasögon.

Många tycker att det är svårt att välja hemtjänst och Ulla instämmer.

˗ Jag fick en hel massa broschyrer från olika utförare och fick ägna mycket tid åt att läsa igenom allt. Jag blev inte nöjd med det företag jag valde först, så jag bytte till Aleris som Vardaga sedan köpte upp.

Ulla Lennman tycker att hemtjänsten överlag fungerar bra, men det finns en del saker som hon har synpunkter på.

˗ Man borde ha högre krav på personalen och mera ”morötter” för dem i deras arbete. Det är en sak för staten och uppdragsgivaren att se över som helhet, eftersom det är så stor del av vården idag och så många äldre som inte har något annat alternativ.

Så ska bra hemtjänst fungera

Under alla år som Ulla har haft hemtjänst, har hon då och då upplevt en del problem och hon har en tydlig bild av hur hon tycker att bra hemtjänstmedarbetare ska vara.

˗ Ibland kommer det in människor som inte är motiverade för jobbet, utan kanske bara tror att det går ut på att dricka kaffe med gamla tanter. Men så är det förstås inte. Det är ju vård av människor som kan vara svårt sjuka. Som hemtjänstpersonal måste man vara en öppen och empatisk person som tycker om människor. Dessutom måste man vara praktiskt lagd, det är mycket praktiska saker som ska ordnas och då får man inte han tummen mitt i handen.

Avslutningsvis understryker Ulla Lennman att det viktigaste är att personalen har en öppen attityd och är intresserade av sitt arbete.

˗ Det är ett roligt jobb och väldigt omväxlande att komma hem till olika personer i deras hem. Det är säkert väldigt lärorikt att träffa så många olika människor. De som är duktiga har alla de här egenskaperna, som jag tycker att man ska ha och de blir ju också ofta kvar länge i jobbet.

Läs mer om Vardaga Hemtjänst

Här i listan nedan hittar du Hemtjänst i Stockholm