Nyheter

Vardaga slår hål på myterna om hemtjänsten

Medarbetare från hemtjänsten hjälper en omsorgstagare med disken

Stressad personal, olika personer varje dag och lite tid för det mänskliga mötet. Fördomarna om hemtjänsten är många. På Vardaga arbetar vi aktivt mot myterna och skapar tid för våra kunder.

Många har fördomar kring hemtjänsten. Kanske har du hört skräckhistorier om personal som är så stressad att de inte hinner med sitt jobb? Eller om äldre som möter så mycket olika personal att de inte vet vem som är vem?

Hos Vardaga är kontinuitet, regelbundenhet och trygghet ledorden. Vi arbetar aktivt för att säkerställa att våra kunder får bra och trygg hjälp och omsorg – så att du kan bo kvar hemma så länge du önskar.

Så arbetar Vardaga för att slå hål på myterna

Myt 1: Personalen är stressad och har ofta inte tid för sina kunder

Hos Vardaga är vi noggranna vid rekryteringen av personal och ser alltid till att nya medarbetare får en god introduktion så att de kan och klarar av sitt jobb.

Att det har gett effekt kan vi årligen se i Socialstyrelsens brukarundersökning. Där får de äldre tycka till om sin äldreomsorg. Av de tillfrågade som hade hemtjänst från Vardaga svarade hela 96% att de får ett bra bemötande av hemtjänstpersonalen.

Marianne har haft hemtjänst från Vardagas team på Gärdet sedan 2019 och instämmer i att personalen alltid har tid för henne.

– Jag har aldrig upplevt att någon är stressad. För det mesta så har de alltid tid att sitta ner och prata lite. Det är trevligt och på det viset känner jag mig egentligen aldrig ensam här hemma.

Myt 2: Hemtjänstarbetet är ett enkelt jobb som vem som helst kan göra

Många tänker på hemtjänstarbetet som ett enkelt jobb som vem som helst kan göra. Men att jobba med att ge människor omsorg och stöd i vardagen är inte ett jobb som passar alla.

– Det är ett jätteviktigt jobb. Precis som att vem som helst inte kan bli chef, så passar inte heller vem som helst inom hemtjänsten, säger Imad som arbetar som undersköterska på Vardaga.

Imad har arbetat på Vardaga sedan 2014. Han betonar att jobbet är mer omfattande än vad många tror. Hemtjänsten gör allt för dem som behöver hjälp – de är armar och ben för vissa, och förmedlare, stöd och sällskap för andra.

– Vi ser våra kunder som människor, inte som insatser. Det jobb vi gör är mycket bredare än vad som står på pappret.

Myt 3: Hemtjänstkunden möter ofta olika personal

Som hemtjänstkund hos Vardaga har du en egen kontaktperson ur personalen. Tillsammans med din kontaktperson lägger du upp de dagliga rutinerna – så att de anpassas efter dina behov och önskemål.

Imad är kontaktperson till fem olika kunder i Hägersten-Liljeholmen där han arbetar. Han lägger upp schema och rutiner tillsammans med dem utefter deras önskemål och behov.

– Jag har lärt känna mina kunder. Vi har tid för varandra. Vi är ett jättebra team alla som jobbar här och kunderna som vi har – de har jättestor tillit till oss alla.

Under dagtid på vardagar är det ens kontaktperson som arbetar hos en. Övriga tider är det istället annan personal ur helg- och kvällspatrullen som kommer – i största möjliga mån alltid samma personer. Vi vet att tryggheten ökar och servicen blir bättre om man känner varandra!

Vill du veta mer om vår hemtjänst?

Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på telefonnummer: 08-578 700 00

Vi erbjuder alla ett kostnadsfritt och förutsättningslöst möte, där vi går igenom vad vi kan erbjuda, eventuellt upplägg och önskemål. Antingen hemma hos dig eller digitalt.

Vi har också hushållsnära tjänster

Har du inte fått ett biståndsbeslut från kommunen för hemtjänst? Då kan du köpa dina egna hushållsnära tjänster med ett förmånligt RUT-avdrag. Du kan också köpa hushållsnära tjänster som tillägg utöver din hemtjänst.

Här hittar du Vardagas hemtjänst