Nyheter

Sommarvärme – efterlängtat, men kan vara hälsovådligt

Klimatförändringarna gör att temperaturen ökar och värmeböljorna blir fler och kraftigare. Det gäller även på våra nordliga breddgrader, där vi inte är vana vid värme på samma sätt som människor i varmare klimat. Det gör att vi är sämre rustade mot höga temperaturer, vilket kan betyda hälsorisker.

Risken för att fara illa av värmen ökar betydligt om utomhustemperaturen stiger över 26 grader flera dagar i sträck. Äldre och kroniskt sjuka löper större risk än unga och friska personer att drabbas av värmeslag och cirkulationsproblem. Förmågan att reglera kroppstemperaturen och känna törst försämras ofta med stigande ålder.

Vardaga har beredskap och följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer för att skydda de boende vid värmeböljor. Det är viktigt att undvika direkt solljus, använda löst sittande, svala tunna kläder och solskyddsfaktor. Ventilation och luftkonditionering är också viktigt, men inte alltid tillräckligt. Det finns flera knep att ta till för att skapa svalka och lättnad.

Bland annat kan vi göra detta:

  • Uppmuntra till ökat vätskeintag genom att upprätta flera stationer med kall dryck
  • Servera vätskerik mat, som grönsaker och frukt – frusna melonbitar och isglass ger både vätska och svalka
  • Bjuda på lätt saltad mat för att ersätta det salt som går förlorat när man svettas
  • Svala fotbad
  • Fukta mjuka trasor med kallt vatten och lägga mot kroppen

Folkhälsomyndigheten har också bra råd för allmänheten vid värmeböljor, bland annat denna broschyr.