Nyheter

Kunderna ger Vardagas hemtjänst höga betyg

En medarbetare lägger handen på en omsorgstagares axel

Kontinuitet bland medarbetarna och ett gott bemötande. Det är några av framgångsrecepten bakom de fina resultaten för Vardagas hemtjänst i Socialstyrelsens färska brukarundersökning för 2019.   

– Att hemtjänsten kommer varje morgon betyder allt för mig. Tuula och jag trivs så bra ihop och jag känner mig trygg och säker. Jag vet att det är hon som kommer – förutom när Tuula är ledig, för då är det Niklas.  

Daphne (bilden ovan), 92 år, sitter i köket i lägenheten på Södermalm i Stockholm. I handen håller hon en kopp nybryggt kaffe och snart är det dags att hugga in på frukosten – grekisk yoghurt med müsli som Tuula från Vardagas Hemtjänst Team Högalid plockar fram.

– Jag fyller på kaffebryggaren också, så att du kan ta en påtår senare idag, hojtar Tuula (bilden ovan) och slår sig sedan ned ett litet tag vid bordet.

De allra flesta nöjda

Daphne är en av cirka 2 500 kunder som anlitar Vardaga Hemtjänst. Och liksom Daphne är de allra flesta belåtna med den service de får. Av Socialstyrelsens färska brukarundersökning framgår att 88 procent av Vardagas kunder är sammantaget nöjda med hemtjänsten – och 92 procent av kunderna på Vardaga Hemtjänst Team Högalid. Det ska jämföras med 84 procent för alla hemtjänstaktörer i Sverige.

– Jag tror det handlar mycket om bemötandet – våra medarbetare lyssnar in kundernas behov och önskemål och försöker göra det lilla extra. Vi är noggranna med rekryteringen och ger nya medarbetare en bra introduktion, säger Rose-Marie Johansson, chef för Vardaga Hemtjänst Team Högalid i Stockholm med cirka 220 kunder.

– Och så skrattar vi mycket på jobbet och ser varandra.

En annan orsak till de höga betygen tror Rose-Marie är att medarbetarna erbjuds fasta scheman, så att de kan jobba dagtid måndag–fredag.

– Så skapar vi kontinuitet – en stor fördel för både kund och medarbetare.

Dessutom framhåller hon ett hårt och målinriktat arbete för att lösa sådant som inte fungerar.

– Har vi till exempel en kund som inte äter ordentligt, ja, då följer vi upp och försöker hitta lösningar. Vi låter inte problem ligga.

Ser fram emot promenaderna

Hemma hos Daphne är det snart dags för Tuula att ge sig iväg mot nästa hemtjänstkund. Men två gånger i veckan är besöken längre och då går Daphne och Tuula ut på promenad tillsammans.  Det ser de båda två fram emot.

– Det blir nog en tur i Högalidsparken i veckan, säger Daphne innan hon stänger dörren.