Stärker träning hjärnan?

Vi diskuterade livsstilsfaktorer som skyddar hjärnan och om de förändringar vi själva kan göra i vardagen.

Vi visade också enkla träningstips som man kan göra i vardagen som stärker muskler, hjärna och hjärta men diskuterade även hur vardagsrörelser som att flytta från en rullstol till en vanlig stol eller att ta mat själv är en form av träning.

Medverkade gjorde Anna-Karin Ehdwall, verksamhetutvecklare Vardaga och Liselotte Björk, demensvårdsutvecklare Vardaga, båda med mångårig erfarenhet från äldreomsorgen.

Enkla träningstips

  • Träna på att sitta och stå. Dra ner axlarna, spänn magen och lår- och rumpmusklerna. Sätt dig i en stol och res dig igen, upprepa 15 gånger.
  • Träna bålen. Sitt i en stol, luta lite bakåt, håll i stolens kant och lyft benen uppåt. Gör övningen 15 gånger.
  • Armhävning stående eller sittande. Stå framför en vägg och sätt händerna i väggen, armarna ska var i axelhöjd och kom långsamt tillbaka, ju längre bak benen är desto svårare blir övningen. Det går också bra att sitta ner och göra övningen. Upprepa 15 gånger.