Att jobba som aktivitetsansvarig på ett äldreboende och därtill driva sin egen skönhetssalong kan tyckas vara en oväntad kombination. Men för Paola Tapia Contreras fungerar det alldeles utmärkt.
– Det är den bästa kombinationen! Jag får både den sociala biten med arbetskamrater och boende på äldreboendet och lugn och ro på min salong, säger hon.
Det är på Vardaga Stigslund i Gävle som Paola är aktivitetsansvarig. Hon arbetar 50 procent här och lika mycket på sin salong. Stigslunds äldreboende har platser både för personer med kroppsliga åldersrelaterade sjukdomar och för personer med demenssjukdom. Paola brinner för att det ska finnas aktiviteter som passar alla.
Alltid något att fira
– På Stigslund har vi alltid något att fira! Flera gånger i veckan har vi extra god eftermiddagsfika. Det finns ju så många dagar att uppmärksamma; alla helgdagar, mors och fars dag, kanelbullens, gräddtårtans, chokladmoussens och kladdkakans dag till exempel, säger Paola.
Tillsammans med medarbetarna ordnar hon mängder av roliga och stimulerande aktiviteter för de boende, enskilt eller i grupper av olika storlek. Det kan vara sittgympa med fruktstund och massage, resor till världens alla hörn med hjälp av VR-glasögon, högläsning, promenader, chokladprovning, afternoon tea, musikcafé med önskelåtar, sällskapsspel och restaurangkvällar, där Paola gärna lagar maten själv till de boende och dukar extra fint för att verkligen skapa en wow-upplevelse.
Paola är undersköterska och har arbetat i olika roller inom vård och omsorg, bland annat inom psykiatri som är hennes specialinriktning. 2003 tog hon en paus från undersköterskejobbet och startade sin skönhetssalong i Gävle. Men efter några år saknade hon vården och omsorgen och sökte sig tillbaka genom deltidsarbete i äldreomsorgen. Till slut hittade hon det perfekta jobbet som aktivitetsansvarig på halvtid på Vardaga Stigslund. Här kan Paola dra nytta av sin mångskiftande yrkeserfarenhet och specialinriktning, till glädje för boende och personal. Ibland tar hon till exempel med sig en minivariant av sin skönhetssalong på en vagn och ger behandlingar till de boende som så önskar i deras lägenheter. Det kan bli ansiktsbehandlingar, fotbad, massage eller manikyr.
– Då blir det också mer tid för samtal. Det kan komma fram saker som den boende funderat på eller behöver hjälp med. Då kan jag lyssna, stötta och hjälpa till att ordna det som behövs, förklarar hon.
Tid för samtal
– När jag började på Stigslund, gick jag först runt och besökte alla boende i deras lägenheter för att lära känna dem. Då blev det lättare för dem att delta i aktiviteterna, för att de visste vem jag var. Vi ordnar många olika aktiviteter varje vecka. Jag informerar om utbudet, tider och platser i ett blad till alla boende. Medarbetarna får också ett informationsblad. Då de vet när de behöver hjälpa de boende till de olika aktiviteterna, berättar Paola.
Hon har även infört andra praktiska rutiner som underlättar för både boende och personal. Exempelvis ett schema där medarbetare från olika avdelningar turas om att vara med på uteplatsen en timme varje eftermiddag under utesäsongen. Då finns det alltid personal på plats. Det underlättar utevistelse för alla boende.
– Dessutom har jag en tävling för medarbetarna som stimulerar dem till att delta i och få med sig boende på aktiviteterna. De jagar aktivitetspoäng i sina arbetslag och det lag som fått ihop flest poäng under månaden får ett pris. Det kan vara ett yogapass, massage eller fina doftljus. Hittills har det funkat väldigt bra och i slutet av året ska jag göra en utvärdering av det hela, säger Paola.
Paola får hjälp att plantera om krukväxt.