Stora Blå spelar på invigningen av Länsmusikens nya lokaler i Stockholm

Musiker från Carema Cares dagverksamhet Stora Blå inviger Länsmusikens nya lokaler. Alla musiker i gruppen har någon form av intellektuell funktionsnedsättning, men det utgör inget hinder för den här ensemblen.

Torsdagen den 29 september invigs Länsmusiken Stockholms nya lokaler på Nybrokajen 11. Det är Stockholms äldsta konserthus och invigningen följer naturligtvis en musikalisk tråd.

Xylofonorkestern Stora Blå utgör en av invigningens musikaliska begivenheter. Orkestermedlemmarna i gruppen kommer från Carema Cares dagverksamhet Stora Blå kultur i Solna. Alla medlemmar har intellektuella funktionsnedsättningar men är vid det här laget luttrade musiker som har deltagit vid ett flertal livespelningar.

Gruppen har också spelat in ett album och i februari i år satte de, tillsammans med dansgruppen På Egna Ben, upp en föreställning på Konserthuset i Stockholm.

Invigningskonserten bjuder på xylofoner, slagverk och strippat piano i en suggestiv och spännande föreställning under ledning av Christer Bothén.

För mer information om Stora Blå, klicka här.