Kommentar till uppgifter i Dagens Nyheter Stockholm

Idag skriver Dagens Nyheter Stockholm om att ”Caremas löften är en bluff” och hänvisar till att fyra verksamheter inom äldreomsorgen i Stockholm inte följer Carema Cares verksamhetskoncept Den Goda Dagen.

Målet med våra koncept är att samla de bästa metoderna och erfarenheterna för den dagliga omsorgen i verksamheterna. Under 2011 har Carema Care med hjälp av externa experter genomlyst varje rutin och process i företaget för att säkerställa kvalitetsarbetet i företaget.

–    Vi har oberoende rapporter som visar att våra ledningssystem för kvalitetsarbetet är mycket väl utformade. Utmaningen vi har kvar handlar om att säkerställa att dessa implementeras till hundra procent överallt. Det fungerar bra på en majoritet av våra boenden idag men på en del har vi förbättringspotential, säger Carl Gyllfors, VD Carema Care.

Stämmer uppgifterna i dagens DN är detta självfallet något som Carema Care tar på största allvar. Avvikelser ska alltid anmälas enligt definierade rutiner och åtgärdas direkt.

–    Företagets fokus framåt är solklart: kvalitetsfrågan ska ligga högst på agendan för alla medarbetare, från styrelse till den lokala arbetsplatsen. Vi kommer även satsa extra på utbildning och ledarskap för att säkerställa efterlevnad av rutiner och koncept, avslutar Carl Gyllfors.