Kappseglare med psykisk ohälsa deltar i årets ÅF Offshore Race/ Gotland runt

Ett annorlunda seglarteam ställer upp i årets upplaga av Gotland Runt/ÅF Offshore race. Sex personer som har en bakgrund med psykisk ohälsa och som saknar egentlig seglarerfarenhet, tränger ihop sig med fyra proffsseglare på en Sydney 40-båt för att under två till tre dygn kämpa om segern i Gotland runt. Carema Care och (H)järnkoll stöttar projektet.

Psykisk ohälsa är enligt Världshälsoorganisationen WHO ett av de största och snabbast växande hoten mot folkhälsan i världen. Enligt siffror från Socialstyrelsen lever mellan 20 och 40 procent av Sveriges befolkning med psykisk ohälsa. Det handlar om flera miljoner personer som av en eller annan anledning mår psykiskt dåligt, till exempel p.g.a. lättare psykiska problem som oro, ångest eller sömnproblem till allvarligare problematik, t.ex. psykoser. Men få vågar prata öppet om det.

Ett unikt och modigt projekt med tydlig målbild

Fontänhuset Sköndal i Stockholm är en verksamhet för unga människor med psykisk ohälsa. Eldsjälar inom föreningen har gjort något som många andra inte vågar eller bara drömmer om; de har startat projektet Friska Vindar med målet att segla Gotland runt i årets upplaga av ÅF Offshore race med en besättning som till hälften består av unga människor som är lever med psykisk ohälsa och till hälften erfarna kappseglare.

– Vi heter Team Fontänhuset Sköndal eftersom det är vi på Fontänhuset Sköndal som har kommit på idén och dragit igång det hela, säger Johan Rydergård, verksamhetschef Fontänhuset Sköndal. Men vi skulle inte kunna genomföra projektet utan stöd från våra sponsorer Carema Care och Hjärnkoll samt de proffsseglare som ställer upp på att köra racet med oss.

Jörgen Forsblom, affärsområdeschef för området funktionsnedsättning egen regi, berättar varför Carema Care stöttar projektet:

– När Carema Care kom i kontakt med Fontänhuset kände jag på en gång att projektet går hand i hand med det jag önskar ska kunna erbjudas våra kunder efter avslutad omsorg hos oss. Fördomar mot personer med psykisk ohälsa finns det gott om och det är för merparten ett tabubelagt ämne. Alla insatser för att öka förståelsen för och kunskapen kring psykisk ohälsa är oerhört viktiga och det här projektet hoppas jag kan leda ditåt. Jag känner mig stolt över att få vara en del av ett så viktigt projekt och jag håller tummarna för att Friska Vindar ska få till en riktigt bra placering.

Inte bara en kul grej

Projektet är inte bara en ”kul grej” utan också ett verktyg med vilket två av Fontänhusets viktiga målsättningar förhoppningsvis ska uppfyllas: Att motverka fördomar mot personer med psykisk ohälsa och samtidigt göra utmanande saker som stärker självkänslan. Päivi Aaltonen är medlem på Fontänhuset Sköndal och en av dem som ska vara med och segla. Han berättar om sin syn på meningen med projektet:

– Det är viktigt att visa att vi inte är några dårar bara för att vi har mått dåligt. Det känns också jättekul att de erfarna seglarna i besättningen vill satsa på det här. Två världar som möts och blir tvungna att samarbeta för ett gemensamt mål. Och det är självklart att vinna.

En riktigt bra båt och goda samarbetspartners

Att vinna är faktiskt inte omöjligt. Med sig har Fontänhusets medlemmar luttrade seglare och en riktigt bra båt, en Sydney 40 som tidigare deltagit ibland annat Sydney Hobart race. Därtill har laget en enorm kämparglöd. För att finansiera projektet har den ideella föreningen fått ta hjälp av två utomstående samarbetspartners, Carema Care och (H)järnkoll.

Rickard Bracken, projektledare (H)järnkoll, berättar varför han tycker att projektet Friska Vindar är viktigt:

– Forskning visar att negativa attityder till personer med psykisk ohälsa bäst övervinns i mötet mellan de som har erfarenhet och de som inte har det. Därför är det extra roligt men också viktigt att stödja ett initiativ som Friska vindar.

Laguppställning

Team Fontänhuset Sköndal kommer att segla under KSSS flagg med Jerry Hellström som skeppare. Starten går den 6 juli, klockan 11.00 från Sandhamn utanför Stockholm. Laguppställningen ser ut som följer:

• Johan Rydergård, verksamhetschef Fontänhuset Sköndal
  • Päivi Aaltonen, medlem Fontänhuset Sköndal