Holgersgatans serviceboende i Falkenberg drar igång på allvar

Nu öppnar äntligen Omsorgsföretaget Orkidéns nya serviceboende på Holgersgatan i Falkenberg. Och intresset är stort. Redan har sju lägenheter knutits till serviceboendet.

Som mest kan tio lägenheter knytas till verksamheten på Holgersgatan 2E och verksamhetschef Petronella Billing är väl förberedd.

Intresset är stort och det känns så bra att vara igång. Vår samlingslägenhet på Holgersgatan 2E är nyrenoverad, möblerad och klar och jag och mina medarbetare är laddade med energi, säger Petronella Billing, verksamhetschef på Holgersgatan.

Och arbetet är redan igång. Omsorgsföretaget Orkidéns sex medarbetare ger stöd och service till de sju personer som flyttat in. Personerna som de ska hjälpa i vardagen är till största delen ungdomar som för första gången flyttar hemifrån.

Det är så roligt att vara med och starta upp det första serviceboende som Orkidén driver i Falkenberg, säger Johan Carlsson, gruppchef på Holgersgatan. Att få chansen att arbeta med dessa fantastiska ungdomar av vilka många längtat efter att få pröva sina vingar i ett eget hem – det är extra skoj.

Serviceboendet fungerar så att de boende har egna lägenheter dit medarbetarna från Omsorgsföretaget Orkidén på Holgersgatan kommer för att ge stöd och service utifrån varje enskild persons individuella behov. I tillägg till detta har de boende möjlighet att komma till ”baslägenheten” på Holgersgatan 2E. Den fungerar som en träffpunkt dit man kan vända sig om man känner sig ensam, vill ha hjälp med något särskilt eller om man vill hitta på saker tillsammans med andra. På sikt kommer träffpunkten också att erbjuda aktiviteter.

De boende kommer att få vara med och bestämma vilka aktiviteter de är intresserade av att ha på träffpunkten. Sen gör vi ett rullande schema av det. Det kan handla om filmkvällar, att träffas och spela spel, laga gemensam middag etc. – allt beroende på vilka intressen som finns i gruppen, säger Johan Carlsson.

Träffpunkten på Holgersgatan har öppet hus, torsdagen den 25 oktober klockan 15-17. Medarbetare från Orkidén kommer att finnas på plats och representanter från FUB och Falkenbergs kommun planerar att komma och titta på verksamheten. Senare på kvällen hålls också öppet hus för de boende och deras närstående.

För mer information, vänligen kontakta:

Petronella Billing, verksamhetschef Holgersgatans Serviceboende, 0733-77 51 39, petronella.billing@orkiden.se

Johan Carlsson, gruppchef Holgersgatans Serviceboende, 0735-26 51 83, johan.carlsson@orkiden.se