Carl Gyllfors blir ny vd för Carema Care

Carl Gyllfors har utsetts till ny verkställande direktör för Carema Care och tillträder sin tjänst den 1 maj 2011. Carl Gyllfors har bred erfarenhet av olika ledande befattningar inom medie-, konsult- och tjänstesektorn. Han har en solid bakgrund inom värdedrivna företag, med fokus på tillväxt och dynamiska miljöer.

Bengt Marcusson, som har varit Carema Cares vd under lång tid, lämnar företaget i dag den 24 mars. Carema Cares finans- och ekonomichef Olof Fransson kommer att vara tillförordnad vd fram till Carl Gyllfors tillträder.

– Vi är övertygade om att Carl Gyllfors långa och breda erfarenhet av arbete på ledande nivå kommer att stärka Carema Care och ta företaget vidare i nästa strategiska fas. Vi har en förhoppning att Carema Care, under Carl Gyllfors ledning, kommer att stärka sin ställning som Sveriges ledande företag inom omsorg, säger Matti Bergendahl, styrelseordförande för Carema Care och koncernchef för Ambea.

Matti Bergendahl fortsätter:

– Vi inom Ambea tackar Bengt Marcusson för all den tid och det engagemang han har ägnat Carema Care genom åren. Han har fått företaget att växa från att vara en relativt blygsam aktör till ett av Sveriges ledande omsorgsföretag.

Carl Gyllfors har en civilekonomexamen från Stockholms universitet. Han har tidigare varit verksam som konsult vid CG2 Consult (2009–2011), vd och koncernchef för Aftonbladet (2005–2009), finanschef för Scandinavian Airlines (2004) och finanschef samt vice vd för Svenska Dagbladet (1998–2004).

– Jag är mycket glad över mitt nya uppdrag som vd för Carema Care. Carema Care har ett mycket bra utgångsläge för att stärka sin ställning som Sveriges ledande företag inom omsorg. Jag känner mig ytterst privilegierad som får bli en del av ledningen inom Carema Care och moderbolaget Ambea. Det är med stor entusiasm jag tar mig an arbetet med att utveckla företaget i samarbete med alla kompetenta medarbetare inom Carema Care, säger Carl Gyllfors.