Carema Cares gruppboende Facklan vinner Solna stads hedersomnämnande

Solna stads hedersomnämnande för bästa aktivitet 2011 gick till Facklans gruppboende (även kallat Andersvägens gruppboende) som drivs av Carema Care. Prissumman på 10 000 kronor mottogs av verksamhetschef Cristina Olsson och hennes medarbetare från Facklan.

Hedersomnämnandet för bästa aktivitet delas ut till den omsorgsverksamverksamhet i Solna stad, inom såväl äldreomsorg som handikappomsorg, som utvecklat och lyft ett aktivitetsexempel som är kvalitetshöjande för personer som tar emot service, stöd och vård inom omvårdnadsförvaltningens verksamhetsområden. Tanken är också att bra idéer ska kunna spridas på bred front och kopieras av andra verksamheter. Facklans gruppbostad tog hem hedersutmärkelsen för bästa aktivitet i konkurrens med 17 andra verksamheter.

Jag är så stolt över både mina medarbetare på Facklan och även våra kunder. Alla har engagerat sig och lagt ner själ och hjärta i att presentera den här fantastiska aktiviteten, som vi kallar ”Varför firar vi”, en aktivitet som vi utvecklat under flera år nu, säger verksamhetschef Cristina Olsson.

Den prisbelönta aktiviteten går ut på att pedagogiskt förklara vad och varför när det kommer till firande av högtider, särskilda dagar eller praktiska saker, som att ställa om klockan. För att göra detta engageras de boende i att planera aktiviteter och firande kring dessa högtider eller betydande dagar, allt för att förstå och komma ihåg sammanhangen så firar man dem. På lördag hålls till exempel en ”klockfest” på Facklans gruppboende med klocktårta, middag och levande musik i syfte att förklara just varför man ställer om klockan och vad det innebär.

Våra medarbetare på Facklan gör ett fantastiskt arbete varje dag och premieringen av den här aktiviteten och arbetslaget är väl förtjänt, säger Kent Ehliasson, affärsområdeschef Carema Care.

Vinnarna utsågs av en jury bestående av styrelseledamöter från Omvårdnadsakademin. Facklans gruppbostad var den enda verksamhet inom funktionsnedsättning (LSS) som vann pris. Årets stora kvalitetspris och övriga hedersomnämnanden gick till verksamheter inom äldreomsorgen.