Carema Care öppnar nytt boende i Beckomberga

Den gamla upptagningspaviljongen på Beckombergaområdet har renoverats, fått nytt liv och heter numera Lindegård. Den 4 april invigs här ett nytt Carema Care-boende bemannat med handplockade medarbetare. Hit väljer man själv om man vill flytta, och det nyöppnade boendet har redan kö.

Den anrika och K-märkta byggnaden ligger i en vacker miljö, strax utanför Stockholm, i Beckomberga. Fastigheten byggdes på 1930-talet och fungerade som upptagningspaviljong på Beckomberga mentalsjukhus. Nu är den renoverad och varsamt återställd med tidsenlig arkitektur bevarad. Här startar Carema Care ett boende för personer med demenssjukdom.

Boendet heter Lindegård. Namnet Lindegård kommer från en av adelssläkterna, von der Linde, som ägde Beckomberga på 1600-1700-talet. Lindegård har 36 platser varav hälften är vikta för yngre personer med demenssjukdom (under 65 år). Här väljer man själv om man vill bo tack vare Lagen om valfrihet. Till den psykogeriatriska enheten är det redan kö.

– Jag är så stolt över hur fint det har blivit här på Lindegård, säger verksamhetchefen Suzanne Habra. Att drabbas av demenssjukdom innebär en stor omvälvning och livet blir aldrig mer detsamma, varken för den drabbade eller för närstående. Här har vi handplockat medarbetarna som ska hjälpa de boende att underlätta vardagen, öka deras självständighet och stärka självkänslan. Det är något av det finaste man kan göra för en annan människa.

På Lindegård får man en egen lägenhet och service i trygg miljö. I den vackra Beckombergaparken kan man vistas ute och lätt röra sig fritt efter sina egna förutsättningar. Äppelträden finns kvar, likaså alléerna, skogsbackarna, gräsgläntorna och de vackra gamla byggnaderna. Brinova Fastigheter AB som äger fastigheten såg tidigt potentialen i huset.

– Vi sneglade på denna byggnad i 5-6 års tid men det var först 2009 som jag på allvar tog tag i frågan och började diskutera utformning med mera tillsammans med Carema Care, säger Henry Fors, affärområdeschef på Brinova Fastigheter. Byggnaden hade en gedigen stomme vilket skapade bra förutsättningar till att investera och renovera. När vi nu ser resultatet kan alla inblandade parter glatt konstatera att det blev en mycket lyckad ombyggnad. Det känns extra trevligt att kunna bidra till att bevara denna K-märkta byggnad. Nu kommer den att stå i minst 80 år till.