Äldreboendet Sjätte Tvärgatan i Gävle firar 10-års jubileum

I år firar Sjätte Tvärgatans äldreboende tioårsjubileum. Det är alltså 10 år som boendet drivits i Caremas regi. Detta firas hela dagen den 7 november – med mat, mingel och musikunderhållning.

Många i personalen har varit med från början och även vissa av de boende – till exempel en person som fyllde 100 år i oktober.

När så många medarbetare och till och med vissa boende har varit med från början känns det särskilt bra att kunna fira tio lyckade år med Carema. Det har hänt mycket under den här tiden – inte minst utvecklingsmässigt för personalen. Förra året Silviacertifierades våra demensavdelningar och alla medarbetare knutna till dessa omfattades av den utbildningen. Det är exempel på insatser som varit till stort gagn för såväl våra boende och deras närstående som för personalen, säger verksamhetschef Lena Lernberg.

Jubileet kommer att uppmärksammas hela dagen imorgon, den 7 november. Vid 14-tiden slås portarna till en mingelbuffé upp för de boende och deras närstående samt särskilt inbjudna representanter från Gävle kommun samt från Caremas stab. Vid 15-tiden kommer duon Skattängs och underhåller med sång och musik. Firandet pågår fram till klockan 17. Senare på kvällen kommer det också att anordnas en personalbuffé för de som jobbar sent. Till detta är såväl nuvarande som före detta medarbetare inbjudna.

Tiden går fort när man har roligt – det gäller såväl dessa tio år som passerat liksom dagen för firandet. Men det ska bli fantastiskt kul att samlas kring detta och extra roligt är förstås att höra berättelser från de medarbetare och boende som varit på Sjätte Tvärgatan länge och kunnat följa utvecklingen. Nu hoppas vi på minst tio år till i samma anda, säger Lena Lernberg.